Professionella telefonister och receptionister

Professionella telefonister och receptionister

Uppdatering – ny roll – personlig utveckling

  • Service i världsklass – så når du dit!
  • Telefonteknik – hur lyckas med varje samtal?
  • Så hanterar du besvärliga samtal och besökare
  • Engelska i växeln och receptionen – fraser, tips och fallgropar

 

Telefonister och receptionister – nyckelmedarbetare i verksamheten!

Du som arbetar som telefonist och/eller receptionist är en nyckelmedarbetare i verksamheten. Det är du som är företagets ansikte utåt och det är du som ger första intrycket av verksamheten.

Din motivation och kompetens är viktig för att du ska kunna ge en god service till interna och externa kunder. Vi har skräddarsytt ett seminarium som utvecklar dig och din kompetens för ett bättre kundbemötande.

Det blir två intensiva dagar med våra mest kompetenta, inspirerande och erfarna talare. De har erfarenhet av din arbetssituation och ger tips om hur du förbättrar dina förutsättningar och hanterar de ökade kraven på din yrkesroll.

Du lär dig bland mycket annat att använda din röst och ditt kroppsspråk för ett bättre kundbemötande, att hantera besvärliga kunder och telefonsamtal och att höja din status i organisationen.

Arbetet med din egen handlingsplan säkerställer att du kan dra nytta av dessa nya kunskaper direkt – redan dagen efter utbildningen.
Dessutom träffar du kollegor från hela landet under dagarna och – om du vill – under middagen. 


Välkommen !


Bill Larsten, Senior Partner

  • En bra och varierande utbildning där vi fick mycket bra tips att använda i vårt arbete. Engelskan var outstanding! Den bästa vi någonsin upplevt.

    Ann GustafssonTransportstyrelsen

 

Kursfakta

Antal dagar: 2
Tider: 09.00-16.45
Registrering med kaffe från 08.30
Kursprogram >

Pris

7.980 kr 
Grupprabatt gå 4 betala för 3
Alla priser exkl moms
Rabatter och erbjudanden  >

Ingår i pris

Luncher och förfriskningar
Middag dag 1
Dokumentation
Diplom
Pris och villkor  >

Aktuella orter och datum

Stockholm 
13-14 nov 2018
Hotel Lilla Rådmannen  >
15-16 maj 2019
Hotel Lilla Rådmannen  >

Göteborg
Kontakta oss så berättar vi mer!
Kontakt >

Malmö 

Kontakta oss så berättar vi mer!
Kontakt >

BOKA KURS


Ta hem kursen till dig!

Många väljer att hålla denna uppskattade kurs internt.
Läs mer >

Kursprogram i korthet

Dag 1

  • Att tala med trovärdighet och auktoritet
  • Rösten och kroppsspråket
  • Service i världsklass
  • Hur lyckas du med varje samtal?
  • Succéfaktor nr 1 - du själv!

Dag 2

  • Från missnöjda kunder till lönsamma kunder 
  • Klagomålshantering
  • Kommunikationsteknik
  • Hur återvinner du en missnöjd kunds förtroende?
  • English for receptionists and switch board operators
  • Så stärker du din ställning på jobbet 

LÄS HELA PROGRAMMET >

För vem?

Kursen riktar sig till dig som är telefonist eller receptionist eller är ansvarig för växeln eller receptionen. Många går tillsammans för att få ett rejält lyft i växeln och receptionen.

Kursmål

Efter aktivt deltagande på kursen kan du

  • Höja servicenivån i växeln och receptionen
  • Förstå och bemöta människor från andra kulturer
  • Använda din röst och ditt kroppsspråk för bättre kundbemötande och intern förståelse
  • Hantera besvärliga telefonsamtal och besökare
  • Motivera dig själv och få roligare på jobbet
  • Öka din status som telefonist/receptionist
  • Använda det engelska språket med större säkerhet i jobbet

Möt några av Sveriges främsta utbildare 


Karin Roosvall

Uppfriskande coach och friskvårdskonsult
Släpp loss din energi
Hantera din stress

Catrin Fock

Jordnära kundservicecoach
Service i världsklass!

Marilyn Ford Bartfay

Coach i engelska
Engelska i växeln och receptionen

Mirjam Kellermann

Passionerad kundservicementor
Besvärliga samtal, situationer och besökare

Jennie Gotsis

Karismatisk retoriker
Utveckla din röst, ditt kroppsspråk och din kommunikation

  • Fantastisk bra sammansättning av föreläsare. Härlig atmosfär och trevliga deltagare. Vi har gått på seminariet i olika omgångar och kan rekommendera den

    Aleris Diagnostik & FysiologLab
  • En inspirerande kurs med varierande inslag, som motiverar till både glädje och serviceanda.

    Carina Sonessoninformationsenheten, Karlshamns Kommun

Ta hem kursen!

Många väljer att hålla denna uppskattade kurs internt för ett större antal  medarbetare, vilket gör investeringen extra kostnadseffektiv. 

  • 100% relevant innehåll.
  • Enkelt och effektivt.
  • Professionellt stöd FÖRE - UNDER - EFTER.
  • Lönsamt redan vid 5 till 6 deltagare.  

TA HEM KURSEN >


KURSPROGRAM DAG 1

08.30 Registrering och kaffe
09.00–09.20 Moderator Karin Roosvall inleder kursen
Karin har stor erfarenhet från kundtjänstarbete och arbetar som coach med stresshantering och livskvalitet. Hon vägleder och stöttar dig med stor entusiasm genom seminariet och kundservicemedarbetarens olika arbetsuppgifter.

TALTEKNIK, RÖSTTEKNIK OCH KROPPSSPRÅK

09.20–11.20

Att tala med trovärdighet och auktoritet

  • etorikens grundstenar – och hur du använder dem som telefonist/receptionist
  • Att lyssna, göra inlägg och argumentera – situationer då retoriken kan stärka dig
  • Att tala med trovärdighet och auktoritet – checklista
  • Lär dig tolka skillnaderna mellan manlig och kvinnlig kommunikation
  • Argumentation som hjälper dig övertyga och säga NEJ när det behövs
Jennie Wannfors, utbildare, TalaTydligt
Jennie är en erfaren talare och kursledare. Hon har hjälpt över 1000 personer att hitta styrka och lätthet i sin kommunikation. Hon har arbetat med kommunikation i mer än 20 år inom olika företag.
Paus med förfriskningar

KOMMUNIKATION OCH RETORIK

11.40–12.20

Rösten och kroppsspråket – så skapar du ett enhetligt uttryck som bär, berör och når ut!

  • Hur frigöra, utveckla och uttycka dig med din röst?
  • Lär dig använda volym, ton och tempo till din fördel
  • Att sätta rösten i sitt sammanhang med kropp, känsla och tanke
  • Utveckla din kroppsmedvetenhet
  • Kroppsspråket – hållning, gester, ansiktsutrryck och ögonkontakt
Jennie Wannfors, utbildare, TalaTydligt
12.20–12.30 Kunskapsreflektion – som gör att du lättare får jobbet gjort!
12.30–13.30 Lunch

SERVICE I VÄRLDSKLASS

13.30-14.20

Service i världsklass – så når du dit!

  • Service i världsklass – vad är det? I praktiken?
  • Vad förväntas av dig som telefonist/receptionist?
  • Vägen till att nå service i världsklass – steg för steg
  • Hur få varje kund att känna sig uppskattad?
  • Klädsel – vad är lämpligt och inte lämpligt?
Lars J O Larsson, coach, Kvintessensen
Lars har mångårig erfarenhet av arbete med kundservice, retorik- och kommunikationsfrågor. Tyngdpunkten ligger på kommunikation vid kundmötet, till exempel hur man hanterar säljtillfälle, klagomål, svåra samtal och reklamationer. Han har även tränat de som som möter duktigt besvärliga situationer och personer.
Paus med förfriskningar

TELEFON- OCH SAMTALSTEKNIK

14.40–15.40

Hur lyckas du med varje samtal?

  • Hur kan du formtoppa mentalt inför varje samtal?
  • Komplett samtalsmall: hälsning/hjälpa kunden/adjö – formuleringar och knep som alltid fungerar
  • Hur kan du styra och förkorta samtal?
  • Hur ge negativa besked på ett positivt sätt?
  • Checklista för kundbemötande i telefon

MOTIVATION

13.50-14.10

Endorfineffekten – så stärker du din hälsa, din balans och ditt välmående

  • Positivt tänkande – ett sätt att kunna arbeta bättre och längta till morgondagen
  • Finn guldkornen i vardagen
  • Skratta mera Karin Roosvall, konsult,
Karin Roosvall, konsult, Endorfinen
Det kan vara svårt att känna motivation för arbetet ibland. Karin visar hur du kan hålla humöret uppe varje dag.

16.30–16.40 Kunskapsreflektion – som gör att du lättare får jobbet gjort!
16.40–16.50 Moderator avslutar dagen
18.30 Gemensam middag

KURSPROGRAM DAG 2

08.30 Samling med kaffe
09.00–09.20 Moderator inleder dagen med en titt i backspegeln på gårdagens lärdomar

BESVÄRLIGA TELEFONSAMTAL, BESÖKARE OCH KUNDER

09.20–12.20 (inkl paus med förfriskningar)

Från missnöjda till lyckliga kunder och besökare

  • Missnöjda kunder är viktiga kunder – de ger oss feedback på vad vi kan bli bättre på
  • Kunden – att förstå kundens verklighet
  • Hur reagerar du? Hur reagerar kunden?

Klagomålshantering

  • Rätt tillstånd skapar framgångsrikt bemötande
  • Så hanterar och vidarebefordrar du olika klagomål
  • Hur ska vi följa upp våra klagomål?

Kommunikationsteknik

  • Hur kommunicerar du effektivt med den missnöjda kunden?

Hur återvinner du en missnöjd kunds

förtroende?
  • Vad förväntar sig en missnöjd kund?
  • Vad är viktigt för kunden när hon klagar?
  • Kundens behov blir avgörande för att kunna ge rätt feedback
  • Vid kundkontakt – ditt ansvar och dina befogenheter som medarbetare
Mirjam Kellermann, konsult, Tinktank
Mirjam visar hur du skapar den oförväntade servicen med hjälp av kunskap och brinnande entusiasm i mötet med människor. Du får också öva på olika moment, för att lättare kunna omsätta de nya tankarna i din vardag.
12.20–12.30 Kunskapsreflektion – som gör att du lättare får jobbet gjort!
12.30–13.30 Lunch

ENGELSKA I
VÄXELN OCH RECEPTIO NEN

13.30-15.20 (inkl paus med förfriskningar)

English for receptionists and switch board operators

  • Vocabulary and phrases
  • Making introductions, giving directions, taking messages – and other common situations
  • Telephone practice and conversation practice
Denna kurs i engelska är skräddarsydd för dig som är telefonist och receptionist och fokuserar på de situationer då du behöver det engelska språket.
Marilyn Ford Bartfay
Marilyn är utbildningskonsult från Sydney, Australien. Hon har mer än 30 års erfarenhet av att utbilda personal i företag och organisationer i det engelska språket, kommunikationsfärdigheter och interkulturell kommunikation.

YRKESROLL OCH STATUS

15.30–16.00

Så stärker du din ställning på jobbet och höjer din status som telefonist/receptionist

  • Hur höja statusen för din yrkesroll?
  • Så får andra mer respekt för ditt arbete
Karin Roosvall, konsult och coach, Endorfinen
16.00–16.20 Kickstart: din nya vardag som telefonist och receptionist!
16.20–16.30 Moderator sammanfattar och avslutar kursen