Hantera besvärliga människor

Hantera besvärliga människor

Strategier och verktyg för att hantera besvärliga beteenden

  • Förstå besvärliga människor och beteenden
  • Anpassa din kommunikationsstil till olika besvärliga beteenden
  • Säga ifrån, sätta gränser och få motparten att medge sina brister
  • Skapa ett gott samarbetsklimat

Vill du tryggt kunna konfrontera besvärliga människor, utan att riskera att förvärra situationen?

På denna kurs lär du dig allt du behöver för att på ett säkert sätt närma dig och bemöta olika personlighetstyper. Du får ett praktiskt körschema som hjälper dig att lyckas varje gång på din arbetsplats.

Du lär dig kommunicera effektivt och hantera både din egen och andras frustration och ilska på ett konstruktivt sätt. Efter utbildningen behöver du inte längre riskera att bli missförstådd eller ”överkörd”.

Allt detta knyts ihop i din egen personliga handlingsplan. 


Välkommen !


Bill Larsten, Senior Partner

  • ”Målet med kursen är att bemästra verktygen för att kunna hantera arga människor. Genom mitt jobb kommer jag i kontakt med personer som är upprörda. Vi har bland annat gått igenom vilka olika personlighetsgrupper det finns. Genom gruppövningar har kursledaren gett oss de verktyg vi behöver ”

    Anton Svenssonprojektledare, Green Extreme
    (deltagare Hantera besvärliga människor)
Kursfakta

Antal dagar: 2
Tider: 09.00-16.45
Registrering med kaffe från 08.30
Kursprogram >

Pris

9.980 kr 
7.485 kr med grupprabatt
6.654 kr med personlig rabatt
Alla priser exkl moms
Rabatter och erbjudanden  >

Ingår i pris

Luncher och förfriskningar
Dokumentation
Diplom
Pris och villkor  >

Aktuella orter och datum

Stockholm
18-19 maj 2016
Kom Hotel  >
14-15 nov 2016
Hotel Lilla Rådmannen  >

Göteborg
Kontakta oss så berättar vi mer!
Kontakt >

Malmö 

Kontakta oss så berättar vi mer!
Kontakt >

BOKA KURS

Ta hem kursen till dig!

Många väljer att hålla denna uppskattade kurs internt.
Läs mer >

Kursprogram i korthet

Dag 1

  • Olika besvärliga beteenden
  • Hur du synliggör och förstår orsakerna bakom besvärliga beteenden
  • Körschema för att konfrontera besvärliga människor
  • Undvik att förvärra situationen – rätt sätt att inleda samtalet
  • Svåra samtal – dialog kring olika exempel

Dag 2

  • Olika kommunikationsstilar
  • Viktiga signaler – egna och andras
  • Skapa ett gott samarbetsklimat – förebygg mobbning och trakasserier
  • Stärk dig själv i mötet med besvärliga människor
  • Övning: Varje deltagare arbetar med sin personliga handlingsplan för att hantera besvärliga beteenden.

LÄS HELA PROGRAMMET >

För vem?

Kursen riktar sig till dig som framgångsrikt vill närma dig och konfrontera besvärliga människor.

Kursmål

 Efter aktivt deltagande i kursen ska du kunna

  • Förstå besvärliga människor och beteenden
  • Stärka dig själv inför möten med andra
  • Anpassa din kommunikationsstil till olika besvärliga beteenden
  • Konfrontera utan att förvärra situationen
  • Säga ifrån, sätta gränser och få motparten att medge sina brister
  • Hantera frustration och obehag hos dig och andra
  • Skapa ett gott samarbetsklimat

Utbildare MajLis Arnberg

MajLis har ett brinnande intresset för människor och det samspel som finns mellan människor där det är viktigt att hitta de bästa förmågorna hos individen och arbeta med det framåt.

MajLis arbetar på ett intuitivt och mycket engagerande sätt, vilket gör att de verktyg och modeller som presenteras känns enkla och omedelbara att använda. Hon skapar en trygg och säker atmosfär så att alla känner sig säkra och trygga i att pröva nya arbetssätt.

MajLis har även själv arbetat som operativ ledare vilket är en tillgång att ha och relatera till. MajLis utbildar och tränar människor i ett av ledarens viktigaste verktyg; kunna hantera både sig själv och andra i ”det svåra samtalet”. 

  • Målet med kursen är att bemästra verktygen för att kunna hantera arga människor. Genom mitt jobb kommer jag i kontakt med personer som är upprörda. Vi har bland annat gått igenom vilka olika personlighetsgrupper det finns. Genom gruppövningar har kursledaren gett oss de verktyg vi behöver.

    Anton Svenssonprojektledare, Green Extreme
  • Jag jobbar med kundfokus och har hand om skadeståndsfrågor och svårare kunddialoger. och besöker allt från stora företag till lilla bygdegården i Dorothea. Jag behöver kunskaper om hur jag behåller lugnet och hur jag bemöter kunder i en stressad situation. Det är viktigt att kunna bryta ned mötet till en personlig kontakt istället för ett jättemonster. Kursen är jättebra, jag har gått den tidigare, men det är bra att repetera. Nu är kursen lite omgjord och jag har tagit med mig en kollega. Jag har blivit bra bemött av Conferator och är mycket nöjd. Vi har lärt oss hur vi lyssnar aktivt. Det är inte bara teori utan mycket praktik. Allt från rollspel och kroppsspråk till vikten av att man ställer öppna och inte slutna frågor.

    Anthon Berglundkundrelationer, E.ON Elnät Sverige AB
  • Det var en väldigt matnyttig kurs som kändes helt rätt. Mitt engagemang har ökat efter kursen och allt smittar som ringar på vattnet. Effekten har blivit att engagemanget även ökat hos mina kollegor. Kursledaren är fantastiskt engagerad!

    Mia Lejonqvist enhetschef , Ljusnarsbergs kommun

Ta hem kursen!

Många väljer att hålla denna uppskattade kurs internt för ett större antal  medarbetare, vilket gör investeringen extra kostnadseffektiv. 

  • 100% relevant innehåll.
  • Enkelt och effektivt.
  • Professionellt stöd FÖRE - UNDER - EFTER.
  • Lönsamt redan vid 5 till 6 deltagare.  

TA HEM KURSEN >

Hämta kursprogram som pdf

7 tips för att nå fram med ditt budskap

Ta del av proffsens tips för att lyckas med din kommunikation

Läs vårt nyhetsbrev "Kraftfull Kommunikation" och nå positiva resultat du också!

Du får helt kostnadsfritt 
"7 tips för att ditt budskap ska nå fram" som pdf direkt. 

7 TIPS FÖR TYDLIGARE KOMMUNIKATION >


KURSPROGRAM DAG 1

08.30 Registrering och kaffe

09.00 Kursstart

Att förstå besvärliga människor

  • Olika besvärliga beteenden
  • Spelregler
  • Hur du synliggör och förstår orsakerna bakom besvärliga beteenden
  • Så förbereder du dig rätt

Övning: Varje deltagare arbetar med sin personliga handlingsplan för att hantera besvärliga beteenden.

Körschema för att konfrontera besvärliga människor

  • Genomgång av körschema steg för steg
  • Dina möjligheter beroende på din roll
  • Undvik att förvärra situationen – rätt sätt att inleda samtalet
  • Att minimera risk för personangrepp
  • Olika motstånd och hur du bemöter dem
  • Strategier för olika besvärliga beteenden
  • Hantera frustration/ilska hos dig och andra

Övning: I rollspel tränar vi på att konfrontera besvärliga människor.

Svåra samtal – dialog kring olika exempel

  • Så leder du svåra samtal
  • Praktisk användning av körschema för hantering av besvärliga beteenden, t ex; kall fientlighet, aggressivitet, okänslighet, egensinnighet, labilitet, undvikande, tigande, opålitlighet, oärlighet…

KURSPROGRAM DAG 2

08.30 Kaffe
09.00 Kursstart

Effektiv kommunikation i mötet med besvärliga människor

  • Olika kommunikationsstilar
  • Välj rätt sätt att kommunicera – praktisk modell
  • Så får du den andre att erkänna sina brister
  • Viktiga signaler – egna och andras

Skapa ett gott samarbetsklimat – förebygg mobbning och trakasserier

  • Arbetsmiljö, samarbete och värderingar – checklista över förbättringsmöjligheter
  • Sätt att samarbeta med människor olika dig
  • Att säga ifrån och sätta gränser
  • Knepen som ”smittar” till positivt beteende

Övning: Vi diskuterar hur ett gott samtalsklimat kan skapas.

Stärk dig själv i mötet med besvärliga människor

  • Hur reagerar du i besvärliga situationer?
  • Vad behöver du tänka på för att lyckas bättre i mötet med besvärliga människor?

Övning: Varje deltagare arbetar med sin personliga handlingsplan för att hantera besvärliga beteenden