Välj en sida

Kunskapstips Excel och Office

Tips för dig som vill bli effektivare och få mer gjort vid datorn.

3 smarta Word-tips du inte visste du behöver

Använder du också Word? De flesta som gör det lägger ner massor av tid på programmet. Samtidigt använder de bara en bråkdel av dess kapacitet. Potentialen för förbättringar är enorm.

Du kan enkelt höja din nivå och arbeta mer effektivt än någonsin tidigare. Vi har valt ut 3 smarta tips från våra duktiga utbildare. Testa och upptäck skillnaden!

 

1. Flytta text

De flesta flyttar ett textavsnitt från en plats till en annan med CTRL+C (kopiera) och CTRL+V (klistra in). Det finns ett snabbare sätt: dubbelklicka på det du vill flytta – 1 gång för att markera ordet och 2 gånger för att markera stycket – och dra det dit du vill!

2. Samma teckensnitt

När du kopierar text från ett annat dokument eller från webben följer ofta formatet med – och det stämmer sällan med det du har i ditt dokument. Busenkelt – markera den nya texten och tryck CTRL + MELLANSLAG.

3. Snabbdelar

Om du har ett visst stycke text du ofta behöver lägga till i ett dokument – t ex en logotyp, ett brevhuvud eller en vägbeskrivning till kontoret – förvandla det till en snabbdel. Gör så här:

  1. Markera texten du ofta använder
  2. Klicka på fliken Infoga
  3. Välj ”Snabbdelar” och “Spara markering i snabbdelsgalleriet”
  4. Nu när du vill infoga denna text i ett dokument, klicka bara på ”Snabbdelar”

Lycka till!